Σελίδες

Ν. ΓΛΩΣΣΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Ν. ΓΛΩΣΣΑ, Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
2η ΕΝΟΤΗΤΑ

 ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ  -  ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ



! Οικογένεια είναι το σύνολο των ανθρώπων που συνδέονται μεταξύ τους με δεσμούς γάμου και συγγένειας. Αποτελεί την πρώτη μορφή κοινωνίας στην οποία εντάσσεται το άτομο.
! Με την οικογένεια το ανθρώπινο γένος άρχισε την εξέλιξή του και μέσα σε αυτήν ανέπτυξε όλους τους κοινωνικούς θεσμούς (νόμοι, ήθη, έθιμα, θρησκεία).Σκοπός της οικογένειας είναι η δημιουργία ενός υγιούς και ηθικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο θα ζήσουν ευτυχισμένα τα μέλη της και τα παιδιά θα αναπτυχθούν σωματικά και πνευματικά, θα καλλιεργηθούν ψυχικά, θα διαμορφώσουν προσωπικότητα και θα είναι ικανά να δημιουργήσουν στο μέλλον μία καλύτερη οικογένεια και συνεπώς μία καλύτερη κοινωνία.


Πρόλογος
      Αναμφίβολα, και στη σημερινή εποχή, θεμελιώδες κύτταρο της κοινωνίας συνεχίζει να είναι η οικογένεια…..αν και σε σχέση με το παρελθόν έχει αλλάξει μορφή και έχει προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες συνθήκες του παρόντος, ωστόσο οι προτεραιότητές της και η στοχοθεσία της παραμένουν αναλλοίωτες…

Ρόλος της οικογένειας
èΑναπαραγωγικός: πρωταρχικός σκοπός δημιουργίας της οικογένειας είναι η απόκτηση απογόνων, γεγονός που ολοκληρώνει ως προσωπικότητες τους γονείς και που ταυτόχρονα εκπληρώνει μία κοινωνική υποχρέωση των ατόμων, τη διαιώνιση του ανθρώπινου είδους…
èΣυναισθηματικός: μεταξύ των μελών μιας οικογένειας αναπτύσσονται ισχυροί διαπροσωπικοί δεσμοί με έντονο το συναισθηματικό στοιχείο…αυτό το στοιχείο κρίνεται ιδιαίτερα σημαντικό , καθώς γεννά στα μέλη αισθήματα ασφάλειας, σιγουριάς, αυτοπεποίθησης, προστασίας…κι αυτό γιατί στην οικογένεια δημιουργούνται συναισθήματα αγάπης, αλληλεγγύης, εμπιστοσύνης, ανεκτικότητας (το «εγώ» μεταμορφώνεται σε «εμείς»).
èΠροστατευτικός: προστασία των ανήλικων, των ασθενών και των υπερήλικων μελών…
èΕκπαιδευτικός: η αγωγή των παιδιών συνιστά βασική ευθύνη της οικογένειας…έτσι, δίνονται οι απαραίτητες γνώσεις, οδηγίες, κατευθύνσεις, αρχές…παράλληλα, ο χαρακτήρας των παιδιών επηρεάζεται από τις πρώτες εμπειρίες που αποκτούν στην οικογένειά τους και οι οποίες καθορίζουν αν θα εξελιχθούν σε άτομα με πρωτοβουλίες, με αξιοπρέπεια, με σεβασμό, με ήθος ή θα αναπτύξουν εχθρική στάση και αρνητική συμπεριφορά…
èΟικονομικός: το οικογενειακό εισόδημα είναι αποτέλεσμα του αθροίσματος των ατομικών εισοδημάτων των γονέων…
                         

Συμπτώματα κρίσης του θεσμού της οικογένειας

L Αύξηση  αριθμού διαζυγίων:
î απελευθέρωση γυναίκας / οικονομική ανεξαρτησία της… δεν ανέχεται αυταρχικές συμπεριφορές..
î έλλειψη ωριμότητας εκ μέρους των συζύγων και αδυναμία ανταπόκρισής τους στις απαιτήσεις μιας έγγαμης συμβίωσης..
î εγωισμός – απουσία συμβιβαστικής διάθεσης και διαλόγου..

L Αύξηση υπογεννητικότητας:
î επιθυμία γονέων για βελτιωμένο βιοτικό επίπεδο… αποφυγή απόκτησης πολλών παιδιών γιατί επιβαρύνουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό..
î επιθυμία γονέων για μειωμένη εξάρτηση από τις υποχρεώσεις τους προς τα παιδιά τους..
î επιλογή από πολλές γυναίκες αποκλειστικά της σταδιοδρομίας και όχι της μητρότητας..
î μη επαρκής κρατική συνδρομή στις πολύτεκνες οικογένειες..

L Εγκατάλειψη παιδιών από τους γονείς τους και κακοποίησή τους:
î όταν οι γονείς είναι ανώριμοι και ανάξιοι να ανταποκριθούν υγιώς  στο ρόλο τους..

L Αλλοίωση του παιδευτικού ρόλου της οικογένειας:
î λόγω υπερεργασίας, έλλειψη χρόνου για επαφή μεταξύ γονέων και παιδιών και για συστηματική διαπαιδαγώγηση των δεύτερων..
î τα πρότυπά τους τα παιδιά τα αντλούν πλέον από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ð σαθρά ως επί το πλείστον πρότυπα / μη υγιής κοινωνικοποίηση..

Επίλογος
   Ο διάλογος, η αμοιβαία κατανόηση και ο αλληλοσεβασμός πρέπει να επικρατήσουν στις σχέσεις των μελών της οικογένειας. Μόνο έτσι τα προβλήματα θα λυθούν και ο θεσμός της οικογένειας θα επιτελεί το σημαντικό ρόλο του.


Παραδείγματα παραβίασης δικαιωμάτων των παιδιών

L Χιλιάδες παιδιά πεθαίνουν καθημερινά από την πείνα και την έλλειψη φαρμάκων στις χώρες κυρίως του Τρίτου Κόσμου..
L Η παιδική πορνεία ανθεί..
L Εκμετάλλευση παιδιών ως φτηνό εργατικό δυναμικό και μάλιστα υπό απάνθρωπες συνθήκες..
L Φαινόμενο παιδικής ζητιανιάς στις μεγαλουπόλεις..
LΠολλά παιδιά μαστίζονται από αναλφαβητισμό και ουσιαστικά δεν έχουν καμιά θετική προοπτική στο μέλλον..
L Περιστατικά παιδικής κακοποίησης, σεξουαλικής παρενόχλησης, εμπορίας οργάνων..
L Προβλήματα για παιδιά μειονοτήτων, προσφύγων, φτωχών οικογενειών, με ειδικές ανάγκες…..περιθωριοποίηση και  αποκλεισμός..
L Προβολή ιδιωτικού βίου παιδιών από τα ΜΜΕ και στιγματισμός τους..
L Εκμετάλλευση παιδιών από τις διαφημίσεις…
L Στις μεγαλουπόλεις έλλειψη ζωτικού χώρου για παιχνίδι και εγκλεισμός των παιδιών στα ασφυκτικά και ψυχρά διαμερίσματα, όπου κυριαρχεί η αποχαυνωτική τηλεόραση…


Ν. ΓΛΩΣΣΑ, Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
3η ΕΝΟΤΗΤΑ


 ΦΙΛΙΑ


Ορισμός: Φιλία είναι η βαθύτερη πνευματική και ψυχική επαφή μεταξύ δύο ή περισσοτέρων  ανθρώπων, που στηρίζεται στην αμοιβαία εκτίμηση και ανιδιοτελή αγάπη.

Κριτήρια- προϋποθέσεις δημιουργίας μιας φιλίας

! Ειλικρίνεια και αμοιβαία εμπιστοσύνη..
! Αλληλοσεβασμός και εκτίμηση στην προσωπικότητα του άλλου..
! Αμοιβαία υποχωρητικότητα..
! Άρση εγωιστικών τάσεων..
! Απουσία συμφερόντων και σκοπιμοτήτων..
! Κοινά ενδιαφέροντα..
! Συμπαράσταση του ενός στις δυσκολίες του άλλου..
! Εγκάρδια συμμετοχή στη χαρά και στην επιτυχία του φίλου..
! Πνεύμα αγάπης και αφοσίωσης..

Γιατί όλοι έχουμε ανάγκη από έναν πραγματικό φίλο; Ποια η αξία της φιλίας;
üΟ αληθινός φίλος:
î Θα μας συμπαρασταθεί στις δύσκολες στιγμές και θα μας βοηθήσει να τις υπερβούμε..
î Θα χαρεί για τις επιτυχίες μας χωρίς να νιώσει φθόνο..
î Θα κατανοήσει τα όποια προβλήματά μας και θα μας συμβουλέψει..
î Θα μας ενθαρρύνει στην υλοποίηση των στόχων μας και θα αποτελέσει ψυχικό μας έρεισμα..
î Δε θα μας εκμεταλλευτεί, αλλά αντίθετα θα μας προστατεύσει από όσους μας επιβουλεύονται (σχεδιάζουν κακό εναντίον μας) και από ό,τι μπορεί να μας απογοητεύσει ή να μας πληγώσει..
î Θα κάνει θυσίες για μας χωρίς να ζητήσει ανταλλάγματα..
î Θα μας ασκήσει αυστηρή/αμερόληπτη κριτική ώστε να καταλάβουμε τα σφάλματά μας και δε θα μας κολακέψει..
î Θα μας δώσει πολύτιμες συμβουλές και θα μας ενθαρρύνει στην κατάκτηση μιας αρετής..
î Θα μας αποδεχθεί όπως είμαστε, χωρίς να απαιτεί ριζική αλλαγή της προσωπικότητάς μας..
ü Η φιλία αποτελεί αντίδοτο στη μοναξιά / ενισχύει τις διαπροσωπικές σχέσεις και ικανοποιεί την έμφυτη τάση του ανθρώπου για επαφή – επικοινωνία..
ü Η φιλία συντελεί στην ηθική βελτίωση του ατόμου, καθώς καλλιεργεί την ευγένεια, την καλοσύνη, την αγάπη..
ü Η φιλία επιτρέπει την αυτογνωσία, αφού βοηθά το άτομο να γνωρίσει τον εαυτό του (μέσα από τη βαθύτερη επικοινωνία με το φίλο μας μπορούμε να γνωρίσουμε το «είναι» μας, να ανακαλύψουμε τα προτερήματα και τα ελαττώματά μας: άρα, μπορούμε να βελτιώσουμε το χαρακτήρα μας)..
ü Η φιλία καλλιεργεί το σεβασμό, τη δικαιοσύνη και την ελευθερία στις ανθρώπινες σχέσεις, στοιχεία που συμβάλλουν στην ατομική ευτυχία και στην κοινωνική αρμονία..

Αίτια απουσίας γνήσιας φιλίας στη σύγχρονη εποχή / Παράγοντες που δεν ευνοούν τη σύναψη φιλικών δεσμών

Ñ Η γενικότερη κρίση των αξιών έχει αλλοτριώσει τους ανθρώπους και τους απομάκρυνε από τα γνήσια ιδανικά..
Ñ Ο ατομικισμός, ο συμφεροντολογισμός, η απόκτηση δύναμης με κάθε μέσο θεωρούνται πράγματα ανώτερα από τη φιλία… ο σύγχρονος άνθρωπος περιφρονεί τα συναισθήματα και τα θεωρεί ένδειξη αδυναμίας και ανικανότητας..
ÑΤο καταναλωτικό πνεύμα της εποχής έχει ωθήσει τα άτομα να αξιολογούν τα πάντα με βάση το χρήμα… έτσι, το κέρδος και το συμφέρον τοποθετούνται πάνω από την αγάπη και τη φιλία..
Ñ Ο ατομισμός και τα ποικίλα παραδείγματα «προδοσίας» έχουν καταστήσει τους ανθρώπους επιφυλακτικούς. Δεν εμπιστεύονται εύκολα ο ένας τον άλλο, διστάζουν να δημιουργήσουν φιλίες ,περιχαρακώνονται στον εαυτό τους..
Ñ Η έλλειψη ελεύθερου χρόνου, η πίεση των καθημερινών υποχρεώσεων, η υπερεργασία (που συνεπάγεται σωματική και ψυχική κόπωση) δεν αφήνουν περιθώριο στα άτομα να έρθουν σε ουσιαστική επαφή μεταξύ τους..
Ñ Οι σύγχρονες μεγαλουπόλεις, που συγκεντρώνουν ένα τεράστιο και ετερόκλητο πλήθος ανθρώπων, εθίζουν τα άτομα στην ανωνυμία και στις απρόσωπες / τυπικές σχέσεις..
Ñ Στην αποξένωση των ανθρώπων συντέλεσαν και η τηλεόραση, το διαδίκτυο και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια που ευνοούν την ατομική διασκέδαση και καταργούν κάθε επικοινωνία κατά τις ελεύθερες ώρες τους..


Σε μια σελίδα του ημερολογίου σας γράψτε για τον πιο καλό σας φίλο.

                                                                                               30/10/2009
Πρόλογος: Σκέψεις για τη φιλία – Ο φίλος μου
Αγαπημένο μου ημερολόγιο,
Συνειδητοποιώ πως η ζωή χωρίς φίλους θα ήταν ανούσια, κενή… Η ύπαρξη ενός ανθρώπου με τον οποίο μας συνδέει η εμπιστοσύνη, η αγάπη, ο σεβασμός και με τον οποίο μπορούμε να μοιραστούμε τα όνειρα και τις επιθυμίες μας πλουτίζει τη ζωή μας… Γι’  αυτό θεωρώ τυχερό τον εαυτό μου που έχω τον……, ένα αληθινό φίλο, πολύτιμο συμπαραστάτη στις σημαντικές στιγμές της ζωής μου.

Κύριο Μέρος:
1η παράγραφος: Πότε και κάτω από ποιες συνθήκες άρχισε η φιλία μας
Είμαστε μαζί από…. Μένουμε στην ίδια περιοχή, πηγαίνουμε στο ίδιο σχολείο…  Έχουμε γίνει αχώριστοι… Οι χαρακτήρες μας μοιάζουν και έχουμε κοινά ενδιαφέροντα… Αρέσει και στους δύο… και περνάμε υπέροχα… Όλα ξεκίνησαν όταν…
2η παράγραφος: Τα χαρακτηριστικά του φίλου μου
Ο… είναι ένας άνθρωπος με πολλά σωματικά, πνευματικά και ψυχικά χαρίσματα… Είναι ψηλός, έχει αθλητικό σώμα… Διακρίνεται για το πρακτικό μυαλό του, αλλά και για τον αυθορμητισμό και το χιούμορ του… Είναι καλόκαρδος, ειλικρινής, διαθέτει υψηλή αυτοπεποίθηση και ατενίζει τα πράγματα με αισιοδοξία… Ωστόσο, δεν του λείπουν και τα ελαττώματα… Ακαταστασία και αφηρημάδα είναι τα κυριότερα…
3η παράγραφος: Δυσκολίες στη σχέση μας
Η φιλία μου όμως με τον… είχε και τις άσχημες στιγμές της… Υπήρξαν φορές που τσακωθήκαμε, για ασήμαντα βέβαια πράγματα, αλλά κάναμε μέρες να μιλήσουμε… Ο εγωισμός δε μας άφηνε να δούμε τα λάθη μας και να ζητήσουμε συγγνώμη ο ένας από τον άλλο… Επειδή όμως οι βάσεις τις φιλίας μας είναι στέρεες, κατορθώναμε πάντα στο τέλος να συμφιλιωνόμαστε…

Επίλογος: Σκέψεις για το μέλλον
Δεν ξέρω πως θα εξελιχθεί η φιλία μου με τον… στο μέλλον… Μεγαλώνοντας, ίσως αλλάξουν πολλά… Οι υποχρεώσεις και οι προσωπικές μας επιλογές μπορεί να μη μας επιτρέπουν να περνάμε πολύ χρόνο μαζί… Προσδοκώ ωστόσο πως ποτέ δε θα απομακρυνθούμε και δε θα πληγώσουμε ο ένας τον άλλο…



Ν. ΓΛΩΣΣΑ, Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

4η ΕΝΟΤΗΤΑ

 

ΠΑΙΔΕΙΑ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


ΟΡΙΣΜΟΙ:
Παιδεία:Είναι ένα σύστημα αγωγής που έχει ως σκοπό να διαμορφώσει ολοκληρωμένες και ελεύθερες προσωπικότητες.

Εκπαίδευση:Είναι φορέας της παιδείας που στοχεύει συνειδητά, συστηματικά, προγραμματισμένα στην αγωγή των νέων μέσα στο σχολείο και υλοποιεί τους στόχους του σχεδόν αποκλειστικά με την παροχή γνώσεων.

Διαφορές των δύο όρων:
Α)Η εκπαίδευση παρέχεται μόνο μέσα στο σχολείο, ενώ η παιδεία είναι ένα φαινόμενο που συντελείται σε όλους τους χώρους και τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας (φορείς παιδείας:οικογένεια – σχολείο – πολιτεία – μέσα μαζικής ενημέρωσης – κοινωνικός περίγυρος – επάγγελμα – θρησκεία – πολιτιστικό κλίμα)
Β)Η εκπαίδευση διαρκεί συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (καλύπτει την παιδική και εφηβική ηλικία του ανθρώπου), ενώ η παιδεία αφορά όλη τη ζωή του ανθρώπου (δια βίου), από τη γέννηση μέχρι και το θάνατό του.
Γ)Η εκπαίδευση αφορά ορισμένα σύνολα ανθρώπων, ενώ η πλατιά παιδεία όλους τους ανθρώπους.
Δ)Η εκπαίδευση είναι προγραμματισμένη και συστηματική, ενώ η παιδεία ευκαιριακή, έμμεση, βιωματική.

ΣΤΟΧΟΙ / ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ / ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ:
èΠλατιά – σφαιρική γνώση, που οδηγεί κατ΄ επέκταση στην αυτογνωσία και στη γνώση του εξωτερικού κόσμου.
èΚαλλιέργεια πνευματικών ικανοτήτων, όξυνση της κρίσης, της φαντασίας, του προβληματισμού, ελεύθερη σκέψη, απαλλαγή από προκαταλήψεις και φανατισμούς, αποφυγή μαζοποίησης και χειραγώγησης…
èΔιεύρυνση της κουλτούρας και των πνευματικών οριζόντων / γνωριμία του εγχώριου και παγκόσμιου πολιτισμού / επαφή με την τέχνη / καλλιέργεια των αισθητικών κριτηρίων / εξευγενισμός και εξωραϊσμός του εσωτερικού κόσμου..
èΗθική αγωγή---παροχή υγιών προτύπων, υψηλών ιδανικών, διαχρονικών αξιών---προωθούνται τα ανθρωπιστικά ιδεώδη, επιχειρείται σαφής διάκριση του καλού και του δίκαιου από το κακό και το άδικο, αναπτύσσεται ο σεβασμός, η υπευθυνότητα, η αγάπη…
èΚοινωνική αγωγή ---το άτομο κοινωνικοποιείται, «εξασκείται» στις συναναστροφές, στο ομαδικό πνεύμα, στη συνεργασία, μαθαίνει να πειθαρχεί σε κανονισμούς, επιβραβεύεται ή τιμωρείται (ανάλογα με τη συμπεριφορά του), γνωρίζει τη σημασία της εκπλήρωσης των υποχρεώσεων και της διεκδίκησης των δικαιωμάτων…
èΘεμελίωση δημοκρατικής συνείδησης / μαθήματα πολιτικής αγωγής…
èΕπαγγελματικός προσανατολισμός, παροχή ειδικών γνώσεων, συνδρομή στην ένταξη του ατόμου στην παραγωγική διαδικασία…
èΠροώθηση του φιλειρηνικού πνεύματος, της διακρατικής συνεργασίας / καταπολέμηση εθνικισμών / αντιπολεμικά μηνύματα…

Σημείωση: Όλα τα παραπάνω μπορούν και πρέπει να επιτευχθούν’ δε σημαίνει όμως ότι σήμερα επιτυγχάνονται από το σχολείο και τους λοιπούς φορείς αγωγής…

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ  ΤΗΣ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
æΑνεπάρκεια κτιριακών εγκαταστάσεων / προβλήματα θέρμανσης – καθαριότητας – ασφαλούς στέγασης.
æΈλλειψη τεχνολογικού εξοπλισμού – εργαστηρίων – εποπτικών μέσων.
æΔυσνόητα βιβλία / υπέρογκη ύλη σε ορισμένα μαθήματα ---αδυναμία εμπέδωσης από τους μαθητές.
æΑπαρχαιωμένες μέθοδοι διδασκαλίας.
æΜηχανιστική αποστήθιση και όχι καλλιέργεια της κριτικής σκέψης.
æΑπουσία εξειδικευμένου προσωπικού σε ορισμένες περιπτώσεις.
æΕλλιπής σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός.
æΒαθμοθηρία – άγχος – ανταγωνισμός.
æΑδυναμία καλλιέργειας ηθικών αρχών και ολοκληρωμένης κοινωνικοποίησης.
æΔιαταραγμένες σχέσεις μαθητών – καθηγητών.
æΚαχυποψία ως προς τις δυνατότητες παροχής ποιοτικής αγωγής---στροφή στα φροντιστήρια / παραπαιδεία---καλλιέργεια αρρωστημένης νοοτροπίας στο μαθητή: το σχολείο χώρος διασκέδασης…
æΣύστημα πανελληνίων εξετάσεων (άγχος – πολλές ώρες μαθητικής εργασίας ανά ημέρα / εξάντληση / αποστροφή για τη μάθηση – παραμέληση μη εξεταζόμενων μαθημάτων)
æΕκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις: ανολοκλήρωτες – ανεπαρκείς – αποτυχημένες.

ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ

ðΥλικοτεχνικά προβλήματα: μεγαλύτερα κονδύλια, οικονομική ενίσχυση από το Κράτος.

ðΠροβλήματα πνευματικού χαρακτήρα:
!Έμφαση στην κριτική σκέψη.
!Εκσυγχρονισμός βιβλίων έπειτα από συνεργασία υπουργείου – καθηγητών    
    – μαθητών
!Εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό
!Σεμινάρια για τους καθηγητές.
!Εισαγωγή νέων μαθημάτων (π.χ. πρώτες βοήθειες)
!Προαγωγή έρευνας / εμπέδωση της ύλης με πρακτικό τρόπο.
!Εργασίες συνθετικές.

ðΑποκατάσταση σχέσεων καθηγητών – μαθητών:
!Γνώσεις παιδοψυχολογίας από τους καθηγητές.
!Ισότιμη μεταχείριση μαθητών και αποφυγή ρατσιστικών διακρίσεων από τους εκπαιδευτικούς.
!Σεβασμός από τους μαθητές προς τους παιδαγωγούς τους.
!Εφαρμογή των κανονισμών του σχολείου.
!Συνεντεύξεις καθηγητών – γονέων και καθηγητών – μαθητών.

ðΑναβάθμιση τεχνικής εκπαίδευσης:
!Οικονομική ενίσχυση της τεχνικής εκπαίδευσης κι όχι απαξίωση από την πολιτεία.
!Ενημέρωση μαθητών και γονέων για τις προοπτικές των τεχνικών επαγγελμάτων και τις απολαβές τους.

ðΑποδέσμευση του σχολείου από την εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια.
ðΑστάθεια εκπαιδευτικών συστημάτων: χάραξη  ενιαίας εκπαιδευτικής πολιτικής από τα κόμματα / μακροχρόνιος προγραμματισμός.

ðΗ λήψη των παραπάνω μέτρων θα αναβαθμίσει το κύρος του σχολείου και θα περιορίσει το φαινόμενο της παραπαιδείας.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
JΌχι μηχανιστική εκμάθηση.
JΠρακτική εξάσκηση (εργαστήρια / ηλεκτρονικοί υπολογιστές)
JΕργασίες και παρουσίασή τους.
JΕκδηλώσεις (θεατρικές – μουσικές – αθλητικές)
JΣχολική εφημερίδα.
JΟικολογικές δραστηριότητες.
JΕπισκέψεις σε μουσεία.
JΕκπαιδευτικές εκδρομές.
JΑνταλλαγές μαθητών (πολιτιστικές «διασταυρώσεις»)
JΑνακάλυψη ιδιαιτεροτήτων των μαθητών από τους καθηγητές και αξιοποίησή τους.
JΟρθή λειτουργία μαθητικών κοινοτήτων.
JΕπαφή του μαθητή με την κοινωνική πραγματικότητα.

ΠΡΟΤΕΡΗΜΑΤΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ
üΝα διακρίνεται από υπευθυνότητα και ευσυνειδησία.
üΝα διαθέτει γνώσεις και επιστημονική κατάρτιση.
üΝα διέπεται από υψηλό ήθος: τιμιότητα – αίσθημα δικαίου…
üΝα έχει αγάπη για τα παιδιά.
üΝα χαρακτηρίζεται από διάθεση ειλικρινούς προσφοράς.
üΝα είναι οπλισμένος με κατανόηση και υπομονή.
üΝα σέβεται τους μαθητές του και να μη τους αντιμετωπίζει άνισα.
üΝα έχει ως στόχο του την ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών του.       




Ν.  ΓΛΩΣΣΑ, Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
5η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΕΡΓΑΣΙΑ


ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ


èΕξασφάλιση χρημάτων και δυνατότητα ικανοποίησης των βιοποριστικών αναγκών (τροφή, ενδυμασία, κατοικία, μόρφωση, ψυχαγωγία…)---οικονομική ανεξαρτησία και βελτίωση του βιοτικού επιπέδου.
èΚαλλιεργούνται οι κλίσεις και τα ταλέντα του ατόμου.
èΟ άνθρωπος αισθάνεται ικανοποίηση για το έργο που προσφέρει, η ζωή του αποκτά νόημα – σκοπό (χαρά της δημιουργίας) / τονώνεται η αυτοπεποίθηση (ο εργαζόμενος νιώθει χρήσιμος στην κοινωνία) /  λόγω των απολαβών περιορίζονται οι ανασφάλειες και το άγχος για το μέλλον…
èΟ εργαζόμενος κερδίζει το σεβασμό και την εκτίμηση των άλλων.
èΤο άτομο ηθικοποιείται, καθώς μαθαίνει να συνεργάζεται στα πλαίσια της εργασίας / αναλαμβάνει καθήκοντα και υπευθυνοποιείται, διδάσκεται την πειθαρχία, κατανοεί ότι «τα αγαθά κόποις κτώνται» και πως η ζωή καταξιώνεται μέσω τίμιων εργασιών…/απομακρύνεται από πράξεις βίας που προέρχονται από την ανάγκη της επιβίωσης ή της εκτόνωσης.
èΚαλλιεργείται το πνεύμα, αναπτύσσεται η φαντασία, η επινοητικότητα, η οργανωτικότητα / ευνοείται η αυτενέργεια (λαμβάνονται πρωτοβουλίες) / ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα, η υπομονή…
èΟ εργαζόμενος επικοινωνεί με τους συναδέλφους του, ανταλλάσσει απόψεις, κοινωνικοποιείται / αποφεύγει την περιθωριοποίηση.
èΜε την εργασία αναπτύσσονται όλοι οι τομείς της κοινωνίας και θεμελιώνεται η πρόοδος και η ευημερία.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ


Η επιλογή επαγγέλματος είναι μια από τις πιο σημαντικές και δύσκολες αποφάσεις που πρέπει να πάρει ο νέος, αφού από αυτήν εξαρτάται η ζωή του. Τα κριτήρια με τα οποία πρέπει να επιλέξουμε ένα επάγγελμα είναι ποικίλα:
$Αν αυτό ανταποκρίνεται στις κλίσεις, στα ταλέντα και στα ενδιαφέροντά μας.
$Αν μας αποφέρει ένα ικανοποιητικό εισόδημα και υψηλό βιοτικό επίπεδο.
$Αν προσφέρει πολλές θέσεις εργασίας και περιορίζει την περίπτωση της ανεργίας, καθώς και αν εξασφαλίζει προοπτικές εξέλιξης στο μέλλον (επαγγελματική σταδιοδρομία) και κοινωνικό γόητρο.
$Αν συνδέεται με κάποια προσφορά προς το κοινωνικό σύνολο (δηλαδή αν αποτελεί κοινωνικό λειτούργημα, όπως το επάγγελμα του γιατρού, του εκπαιδευτικού…
$Αν το περιβάλλον μέσα στο οποίο θα εργαζόμαστε μας ικανοποιεί (εύκολη εργασία, φυσιολογικό ωράριο, συνθήκες υγιεινής…)
$Αν θέλουμε να συνεχίσουμε το επάγγελμα των γονιών μας.

Σημείωση: Το πιο σημαντικό κριτήριο θεωρείται αυτό που αναφέρεται στις κλίσεις μας. Απαραίτητη όμως προϋπόθεση, για να τις λάβουμε υπόψη μας, είναι η αυτογνωσία. Ιδιαίτερη συμβολή για την επίτευξή της μπορεί να διαδραματίσει ο επαγγελματικός προσανατολισμός. Αν πάντως επιλέξουμε ένα επάγγελμα μόνο για τα χρήματα ή το κύρος που προσφέρει, τότε θα αισθανόμαστε ανικανοποίητοι, δυστυχισμένοι.

 

ΑΝΕΡΓΙΑ


ΑΙΤΙΑ ΑΝΕΡΓΙΑΣ

!Οικονομική κρίση / Τα κράτη δεν έχουν τα απαραίτητα πάντα χρήματα ώστε να δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας (προσλήψεις στο δημόσιο, κατασκευή εργοστασίων, έργων υποδομής…)
!Οι μηχανές σε πολλές περιπτώσεις έχουν αντικαταστήσει το ανθρώπινο δυναμικό.
!Λόγω της τεχνολογικής ανάπτυξης απαιτείται εξειδίκευση. Συνεπώς, όσοι δε την διαθέτουν, μένουν άνεργοι.
!Η συγκέντρωση πολλών ανθρώπων στα αστικά κέντρα (αστικοποίηση) προκάλεσε πλεόνασμα εργατικών χεριών, αφού οι θέσεις εργασίας είναι λιγότερες. / Άλλωστε, η Ελλάδα είναι κατά βάση αγροτική χώρα και δυστυχώς οι Έλληνες δεν επιθυμούν να ασχοληθούν με τη γεωργία και εγκαταλείπουν τις επαρχιακές περιοχές.
!Απουσία ουσιαστικού επαγγελματικού προσανατολισμού. Η έλλειψη ενημέρωσης για τις προοπτικές που προσφέρει κάθε επάγγελμα οδηγεί στη συγκέντρωση πολλών νέων σε επαγγέλματα υψηλού κοινωνικού κύρους, στα οποία όμως δεν υπάρχουν πολλές θέσεις εργασίας.
!Πολλά άτομα εκτελούν δύο και τρεις εργασίες, στερώντας έτσι από τους συνανθρώπους τους τη δυνατότητα να εργαστούν.
!Έχουν αυξηθεί τα όρια συνταξιοδότησης, οπότε οι «κατειλημμένες» εργασιακές θέσεις αργούν να «αδειάσουν».


Ν. ΓΛΩΣΣΑ, Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
6η ΕΝΟΤΗΤΑ

ΤΥΠΟΣ-ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

ΤΥΠΟΣ

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ

&Πληροφόρηση – ενημέρωση για πρακτικά ζητήματα που αφορούν την καθημερινότητα των πολιτών και για σημαντικές κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές εξελίξεις που επηρεάζουν τη ζωή τους…
&Άσκηση κριτικής σε πολιτικά πρόσωπα, έλεγχος της εξουσίας, καταγγελία αυθαιρεσιών και καταχρήσεών της…Ενημέρωση των πολιτών για πολιτικά ζητήματα, αφύπνισή τους, ενεργοποίησή τους για συμμετοχή στα κοινά και προστασία των δικαιωμάτων τους…εξυπηρέτηση της πολυφωνίας και της ελευθεροστομίας….συνεπώς, ενίσχυση της δημοκρατίας.
&Τύπος = φορέας μάθησης (πλήθος πληροφοριών για επιστήμη – τεχνολογία – ιστορία)…βέβαια, δεν μπορεί κανείς να μορφωθεί μόνο μέσα από τον Τύπο, αλλά μπορεί να διευρύνει τις γνώσεις που έχει αποκτήσει από το σχολείο…
&Ψυχαγωγία (ένθετα περιοδικά ποικίλης ύλης – σταυρόλεξα – άρθρα για μουσική ,θέατρο, κινηματογράφο, βιβλία…) και πληροφόρηση για εκδηλώσεις και θεάματα προς ευχάριστη αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου…
&Καλλιέργεια κοινωνικής συνείδησης (ο πολίτης αισθάνεται ότι είναι μέρος ενός συνόλου με το οποίο μοιράζεται κοινά προβλήματα, ανησυχίες και με το οποίο θα πρέπει να συνεργαστεί)…ευαισθητοποίηση των αναγνωστών έναντι αντικοινωνικών φαινομένων (βία – ρατσισμός – ανισότητες – ναρκωτικά – χουλιγκανισμός – οικολογικά ζητήματα)…
&Χώρος διακίνησης ιδεών και προβολής αξιών που απαιτείται να διέπουν τη ζωή των μελών της κοινωνίας. Συνεπώς, ο τύπος είναι φορέας ηθικοποίησης και υγιούς κοινωνικής συμπεριφοράς…

ΠΡΟΥΠΟΘΕΣΕΙΣ ΟΡΘΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ


$Αντικειμενικότητα – αμεροληψία – απομάκρυνση από συμφέροντα οικονομικά ή πολιτικά…
$Αποφυγή διαστρέβλωσης των γεγονότων που στοχεύει στο φανατισμό και στην έξαψη των παθών και αισθημάτων μίσους…
$Αποστασιοποίηση από κάθε προσπάθεια χειραγώγησης της κοινής γνώμης… παράθεση όλων των στοιχείων που αφορούν ένα γεγονός, ώστε οι αναγνώστες να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα…
$Μη καλλιέργεια των κατώτερων ενστίκτων των ανθρώπων μέσω της προβολής της βίας ή άσεμνων θεαμάτων…
$Σεβασμός ως προς την ιδιωτική ζωή των ατόμων και αποφυγή της σκανδαλολογίας και του κιτρινισμού…
$Αντιμετώπιση με σοβαρότητα και υπευθυνότητα της ανάγκης των ανθρώπων να ενημερώνονται…

ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ


LΕμπορευματοποίηση: προκειμένου οι εφημερίδες να αυξήσουν τις πωλήσεις τους ασχολούνται με ασήμαντα θέματα, τα οποία παρουσιάζουν με τεράστιους τίτλους, στοχεύοντας στον εντυπωσιασμό… έτσι, όμως, παραγκωνίζονται άλλα καίριας σημασίας ζητήματα…
LΚιτρινισμός: σκανδαλοθηρικά – συκοφαντικά δημοσιεύματα, που δε διστάζουν να σπιλώσουν υπολήψεις, να καταστρέψουν την προσωπική ζωή ατόμων και να εκμεταλλευθούν καταστάσεις, με σκοπό το κέρδος… ωστόσο, υπ’ αυτό το υλικό επέρχεται ο αποπροσανατολισμός του πολίτη και η καλλιέργεια των ταπεινών του ενστίκτων…
LΠροπαγάνδα: εξυπηρέτηση πολιτικών συμφερόντων με μεροληπτική ή και ψευδή πληροφόρηση, με αποτέλεσμα να καταστρατηγείται η ελευθερία του λόγου, να χάνεται η αντικειμενικότητα, ο πολίτης να παραπλανάται και να φανατίζεται…
LΥπερπληροφόρηση: ο πολίτης «βομβαρδίζεται» με τεράστιο όγκο πληροφοριών, τον οποίο αδυνατεί να ελέγξει, αποκτώντας μια συγκεχυμένη εικόνα για την πραγματικότητα…

ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΝΕΟΙ ΔΕ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ


!Κυριαρχία της τηλεόρασης και της εικόνας: η εικόνα προσφέρει αμεσότητα και ζωντάνια στη μετάδοση της πληροφόρησης, είναι πιο ελκυστική και δεν απαιτεί πνευματική εγρήγορση…
!Όλο και λιγότεροι γονείς διαβάζουν εφημερίδες, οπότε απουσιάζει το πρότυπο που θα μιμηθούν οι νέοι…
!Ευθύνες σχολείου: δεν έχει δοθεί βαρύτητα στην ανάλυση και επεξεργασία του δημοσιογραφικού λόγου, ούτε και δίνονται κίνητρα στους μαθητές να δημιουργήσουν τη δική τους σχολική εφημερίδα (θα ήταν ένας ευχάριστος τρόπος να εξοικειωθούν με την έντυπη δημοσιογραφία)…
!Το καθημερινό πρόγραμμα των νέων είναι επιβαρημένο με πολλές υποχρεώσεις, συνεπώς απουσιάζει ο χρόνος για ανάγνωση εφημερίδων που φαντάζουν βαρετές… αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου με άλλες δραστηριότητες, πιο διασκεδαστικές (διαδίκτυο, ηλεκτρονικά παιχνίδια…)




ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ


ΘΕΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ

JΕνημέρωση, απευθείας επαφή με την πραγματικότητα…
JΜόρφωση, εκπαιδευτικές εκπομπές, ντοκιμαντέρ… ερεθίσματα για περαιτέρω διερεύνηση διαφόρων θεμάτων…
JΨυχαγωγία, απομάκρυνση από την πεζή καθημερινότητα, χαλάρωση…
JΣυντροφιά σε μοναχικούς ανθρώπους, ηλικιωμένους, ασθενείς…
JΠολιτική ενημέρωση, γνωστοποίηση των θέσεων των πολιτικών κομμάτων και ώθηση των πολιτών προς συμμετοχή στα κοινά…
JΜέσω της διαφήμισης, εξυπηρετεί το εμπόριο, την οικονομία, τον τουρισμό…
JΓνωριμία των πολιτισμών και της κουλτούρας άλλων εθνών…καλλιέργεια του πνεύματος της παγκοσμιοποίησης και της ειρήνης…
JΕυαισθητοποίηση για κοινωνικά ζητήματα…
JΠροσφορά πολλών θέσεων εργασίας στο χώρο της τηλεόρασης…

 

ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ

LΑδρανοποίηση του τηλεθεατή, νάρκωση της κριτικής του ικανότητας, παθητικοποίηση και χαλάρωση της σκέψης του…
LΑπώλεια της φαντασίας, καθώς η εικόνα προσφέρει «έτοιμη τροφή»…
LΟ θεατής καθηλώνεται, εθίζεται και αδιαφορεί για άλλες πιο δημιουργικές δραστηριότητες…
LΚοινωνική απομόνωση των ατόμων. Ευνοείται η μοναξιά, καταργείται ακόμη και ο οικογενειακός διάλογος…
LΟι πιο πολλές εκπομπές δεν είναι ποιοτικές, τα άτομα δεν καλλιεργούν την προσωπικότητά τους, απομακρύνονται από την αληθινή κουλτούρα, μαζοποιούνται…
LΠροβάλλονται μη υγιή πρότυπα ζωής (ατομικισμός – συμφεροντολογισμός)...
LΕξοικείωση με τη βία, το σεξ – διάβρωση ηθικών αξιών…
LΚακοποίηση του λόγου και της γλώσσας (αργκό – χυδαιολογίες – τυποποιημένος λόγος)…
LΠροώθηση υπερκαταναλωτισμού – υλισμού /δημιουργία αισθημάτων μειονεξίας σε όσους αδυνατούν να ανταποκριθούν στις «διαταγές» της διαφήμισης και της μόδας…
LΜέσο προπαγάνδας, πλύσης εγκεφάλου, προώθησης ρατσιστικών ιδεών…
LΕπιβολή ξενικών προτύπων ζωής – υπονόμευση εθνικής ταυτότητας…





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου